Det kan sne. Det kan være bidende koldt. Det kan være alt for varmt. Det kan blæse. Det kan være tåget. Vejret kan arte på mange måder. Bare det ikke regner.

Forestil dig 13 timer i bil og så at køre ind i Gastein-dalen i begyndende regnvejr. Jo tætter på slutdestinationen desto kraftigere regn, og da vi ankom til hotellet i Bad Gastein, væltede det ned. Bilens termometer viste 12 grader den 10. marts 2024, og klokken var otte om aftenen.

Jeg foretog lidt hurtig hovedregning. Temperaturen falder cirka 1 grad pr. 100 højdemeter. Byens officielle beliggenhed er 1.002 meter og toppene for skiløbet er cirka 2.000 meter. 1.000 meters højdeforskel divideret med 100. Det er 10 x -1 grad i kulderegnskabet. Det gav plus 2 grader på toppen. Altså regn og ikke sne fra top til bund.

Næste morgen var det opholdsvejr, som vi så fint kalder det, og der var stadig sne på pisterne skulle det hurtigt vise sig. Sneen holdt vores skiferie og også de kommende uger, kunne jeg efterfølgende se på områdets webcams. Så alt var godt, og der er sjældent grund til panik, selvom man ankommer til skidestinationen i regn og plusgrader. Der er som regel altid snehåb, og områderne er i det hele taget dygtige til at sikre skiløb gennem hele sæsonen.

Danskerdestinationen Bad Gastein

Gastein-dalen i Østrig er en dansker-klassiker. Tallene taler deres tydelig sprog på, hvor populære byer og området for os er. Vinteren 2023/24 var der omkring 60.000 danske sengenætter. I skrivende stund er vi stadig i 2024, så årsantallet er ikke gjort op, men 2022/23 var der for 12 måneder 80.000 danske sengenætter. Bad Gastein står for 50.000 af dem og er uden sammenligning den mest populære af byerne for os at tage ophold i.

Nok er vi mange danskere, som tager til en af de tre byer, men vi udgør trods alt blot godt 3 % af turisterne. Total er der årligt 2,45 millioner sengenætter i de tre byer.

Området består af flere byer og skisteder, som ikke alle er direkte sammenbundne med lifte og pister. Hele området er en del af Ski Amadé, som siges at være blandt Europas største skiområder.

Min holdning er, at et område kun kan tælles som sammenhængende, hvis du kan nå byerne med ski på og bevæge dig rundt med lift. Altså minus buskørsel. Det er ikke nok at sige, at liftkortet gælder – det skal også kunne anvendes hele vejen. Lad det nu være.

Vi skulle have tre skidage med udgangspunkt i Bad Gastein, og vi nåede alle tre ”gastein’er”, og sneen holdt fint trods entre i regn og plusgrader. Hvert område kalder på hver deres måde på en anbefaling.

  • Bad Gastein og Bad Hofgastein er begge historiske kurbyer, hvor naturligt forekomne termiske kilder bidrager til wellness. Hotellerne er til ski og året rundt til spa-ophold. De to byer hænger skimæssigt sammen og udgår tilsammen det største skiområde i Gastein-dalen.
  • Dorfgastein ligger i 830 meter og i den nordlige ende af dalen. Området har sine egne skifaciliteter og er ikke direkte forbundet med Bad Gastein og Bad Hofgastein. Du skal tage en skibus eller bil for at komme dertil fra de andre områder.
  • Sportgastein er det højest beliggende område her med skiløb op til 2.688 meter. Heller ikke Sportgastein er direkte forbundet med de andre områder og kræver transport med skibus eller bil.

Bad Gastein og Bad Hofgastein

Området har i alt 83 km pister, heraf 31 km blå, 49 km røde og knap 3 km sorte pister​. Som udgangspunkt således begyndervenligt. Der er nu også fine pister til de øvede.

Hohe Scharte Nord (H1) er en af de længste pister i de østlige alper hele 10,4 km. Den starter fra toppen af Hohe Scharte og går ned til Bad Hofgastein med en højdeforskel på 1.440 meter​. Bürgerwald (B20) udgør nærmest hele områdets sorte løb og er en pist på 2,2 km med en højdeforskel på 600 meter. Endelig er der de to røde pister Buchebenabfahrt (B13) og Sender (B18), som begge anbefales.

Stubnerkogel er her, du kan tage en pause fra skiløbet og nyde den spektakulære udsigt fra en 140 meter lang hængebro og udsigtsplatforme som Glocknerblick og Talblick​.

Dorfgastein

Dorfgastein (830 meter) er forbundet med Grossarl (924 meter) som tilsammen har 70 km pister. Fulseck-liften tager dig til toppen af bjerget, der også er udgangspunkt for meget af skiløbet i dette område. Her er overvejede meget rødt med 37 km pister, mens der er 29 km blå pister og blot 4 km sorte pister. Der er 17 lifter i alt.

Fra toppen af Fulseck-liften kan du løbe direkte til Kühageralmbahn-området, som er det centrale forbindelsespunkt mellem Dorfgastein og Grossarl​. Her er to stolelifter op til Kreuzkogel (2.027 meter). Fra Kreuzkogel og ned i dalen er det længste sammenhængende skiløb på 8 km med en højdeforskel på cirka 1.100 meter. Du kan løbe både blåt og til dels rødt hele vejen.

En af højdepunkterne i Dorfgastein, sådan bogstaveligt, er den panoramiske udsigt fra toppen af Fulseck. Du ser tværs over Hohe Tauern-bjergene helt til Dachstein.

I starten af 2024 blev den nye 10-personers kabinelift Kieserlbahn indviet. Samtidig blev toprestauranten “Wolke 7” åbnet. Top-restaurant er i dobbeltbetydning.

Sportgastein

Sportgastein har 25,9 km pister. Altså ikke alverden. Området ligger i 1.590 til 2.688 meter. Her er lidt blåt, ellers røde og sorte pister plus tre markerede off pister: Golden Powder, Golden Rush, og Golden Ride. Efter sigende fantastiske off pister, når sneforholdende er til det. Vi løb noget af dem, men savnede powder, så jeg skal ikke kunne sige om, de lever op til deres renommé.

Sportgasteins præparerede og afmærkede pister er måske de bedste i Gastein-dalen. De er brede og på grund af højden i ydersæsonen med bedre sne end de øvrige og noget lavere liggende pister.

Hotellet

Hotel Miramonte, moderne design og traditionel charme med skøn udsigt over Gastein-dalen. Hotellet har stort og hyggeligt spa-område med saunaer, dampbad og relaxområde. Der er selvfølgelig skirum, som du finder lige ved hoveddøren.

Vi havde halvpension, og hotellets restaurant serverer en blanding af moderne og traditionel østrigsk mad. Morgenmaden på Hotel Miramonte var også et højdepunkt med, som buffet, et bredt udvalg af små, lækre retter. Jeg husker hjemmelavet hummus og marmelader, økologiske æg og forskellige typer brød – også den grovere type.

Der er ude-/indebar, hvor hotellets gæster og andre kan nyde et glas vin eller nogle af de lokale øl​. Det var hyggelig atmosfære og god stemning uden, at det gik after ski amok.

Fra Hotel Miramonte tager det et kvarters tid at gå til centrum af Bad Gastein. Ikke i skistøvler men almindelige, gode sko. Når du skal til og fra pisterne, kører hotellets egen shuttle bus. Dagen inden skriver du receptionen dig på, hvornår du vil køre fra hotellet, og hvornår du vil retur fra busstationen i Bad Gastein, som også er der, hvor pisten ender. Udsøgt service som dog nok er nødvendig, når hotellet nu ellers på ingen måde er ski in / ski out.

Turen til og fra Østrig

Vi var fire voksne. Vores ride var en Mazda CX-60 AWD af nyeste model og en seks cylinder dieselmotor. Bilen var feriepakket inkl. ski gennem skiluge. En helt igennem skøn rejsebil med plads og kraftoverskud til lange stræk på de tyske motorveje.

Hvorvidt diesel totalt er mindre eller måske mere forurenende i en bil frem for el, skal jeg lade motorjournalisterne diskutere. Jeg er skijournalist. Indiskutabelt er det, at det gik en hel del hurtigere for os end vores rejsekammerater i elbil. For os tog turen godt 14 timer i alt med 12 timer bag rettet. To af os kørte på skift.

Parallelt kørte en elbil med andre forventningsfulde danskere mod Østrig. De var også fire personer og kørte Audi Q4 e-tron. Heldigvis for dem skulle de have seks dage på ski og ikke blot tre som os. Vi fik vores tre skidage, mens de mistede en hel skidag. For mens vi altså brugte 14 timer på at komme til Bad Gastein, tog det dem næsten to døgn inklusive en nødvendig men ikke planlagt overnatning som følge af manglende muligheder for opladning; både i ladekapacitet og antal ladestationer. Lad os blot sige det således; på ski i en elbil, kræver en anden planlægning og en hel del tålmodighed.

Jeg har taget turen i bil til og fra Østrig mange gange. Det plejer at passe med 12 timer bag rettet plus pauser lig i alt 13-14 timer. Men det er altså i bil med fossilt brændstof.

Forrige artikelSkirejse til Østrig: Obertauern – når du vil være sikker på sne og gode forhold
Næste artikelSkirejse til Italien: Arabba – den knap så kendte by på Sella Ronda
Per Henrik Brask
Per Henrik Brask, ski- og cykelekspert. Alle skisteder har noget at byde ind med, og gennem egne erfaringer beskriver Per Henrik, hvilke gæster som får størst glæde af skiområdet. Der er en form for brugsanvisning til destinationen. Per Henrik er forfatter til foreløbig otte bøger om cykling og skiløb samt et utal af artikler.