Dolomiti Superski er, hvis det det hele tælles med, vel verdens største skiområde. Området er fordelt på tre regioner, 12 selvstændige og dog sammenhængende skidestinationer med i alt 1.200 kilometer pister og 460 skilifte. Der, hvor vi boede, var der ét hotel og tre lifte direkte op i området.

De større byer i Dolomiti Superski som Canazei og Val Gardena kender vi. Canazei er danskernes foretrukne italienske skidestination. All over. Målt på antal besøgende er vi vilde med Canazei og hele området omkring bjergmassivet Sella. Det giver så god mening, for Dolomiti Superski er et skønt, flot, stort og tilgængeligt skiområde.

Men hvad nu, hvis der findes et alternativ til Canazei, der har den væsentlige ulempe, at der kun er én lift op fra byen? Blot én lift betyder morgenkø og sårbarhed ved dårligt vejr. Selv har jeg oplevet, at ud af seks mulige skidage blev det kun til fire, for liften i Canazei var dagslukket på grund af vind.

Derfor tilbage til alternativet. ”Arabba”, siger jeg. Arabba er også en del af Dolomiti Superski og samtidig et selvstændigt område med 60 km pister og 26 lifte. Arabba-området ligger i en højde fra 1.446 til 3.269 meter, hvilket næsten er til toppen af Marmolada-gletsjeren; det højeste punkt i Dolomitterne på 3.343 meter. I øvrigt er det herfra, du kan løbe Bellunese-ruten på 12 km.

Skiløbet

Dolomiti Superski er som en buffet. En lækker buffet med næsten alt for meget at vælge imellem. Klassikeren er Sella Ronda, og rundturen forbinder de mange byer og i alt 12 lokalområder. Ruten kan køres både med uret (orange rute) og mod uret (grøn rute), og hver retning byder på spændende (og knap så spænede) skiløb.

Dolomiti Superski og Sella Ronda er en ukompliceret måde at komme rundt (og retur) i hele terrænet og samtidig lave lange dagsudflugt til et nyt og selvstændigt område. Alt er forbundet, og det er blot at følge enten den orange rute eller den grønne rute og så lave en afstikker som ud i en stjernearm, når du fx ser en lækker pist eller måske målrettet går efter nyt lokalområde. En huskeregel er efter frokost at vende hjemad, for der er visse knudepunkter, hvor der kan være væsentlig kødannelse, og afstandene er betragtelige.

Dolomiti Superski er enormt, hvor hver skidag kan bringe dig på nye pister i et nyt område uden, du behøver at skulle tage bil eller skibus. Arabba er som lokalområde godt, og nogle af mine anbefalede pister og plateauer er:

Porta Vescovo

Sourasass: En udfordrende sort pist på cirka 2 km med en højdeforskel på 400 meter.

Ornella: Rød pist, der bare skal løbes.

Portados: En anden rød pist med panoramiske udsigt.

Marmolada

Bellunese: Den længste pist i området, strækker sig over 12 km fra Punta Rocca gletsjeren (3.269 meter) ned til Malga Ciapela (1.446 meter). Behøver jeg sige mere?

Punta Rocca: Flere pister, herunder en rød og sort.

Campolongo Pass

Campolongo: Blå pist, fordi der skal være anbefalinger til alle 🙂

Burz til Cherz: Ikke så stejlt, ikke så udfordrende; perfekte til begyndere og dem, der ønsker mere afslappet skiløb.

Endelig bør Sass Pordoi nævnes. Sass Pordoi, kaldet “Terrassen over Dolomitterne”, er et af de mest betagende udsigtspunkter ikke bare i Dolomitterne men i det hele taget. Sass Pordoi nås fra Pordoi-passet med gondol, som tager dig til en højde på 2.950 meter. Fra toppen har du en spektakulær udsigt over Dolomitterne og de omkringliggende dale.

Foto: Francesco Tremolada

Du kan, med guide, løbe off piste ned fra Sass Pordoi. Canale Holzer er en af de mest kendte off pister. Den begynder på toppen af Sass Pordoi og slutter i Val Lasties-dalen. Det er en klassiker inden for off piste og ekstremski i Dolomitterne – bemærk at ekstrem skal tages bogstaveligt. Der er en kontinuerlig hældning på 40-50 %. Adgangen starter i mundingen af en tragt, som indsnævres yderligere før pisten, bliver bred nok til sving. Inden skal du være forberedt på at skulle klatre et par meter medmindre snesituationen er meget god.

Apropos off piste. Canale Joel er en anden off piste. Den ligger på sydsiden af Sella-massivet og er kendt for sin smalle og stejle nedfart. Der er nem adgang, hvilket gør den tilgængelig og attraktiv og af en off piste velbesøgt. Gennemsnitlig hældning på mere end 45 %, så den er heller ikke for begyndere.

Foto: Francesco Tremolada

Overnatning og det praktiske

Vi boede i den nedre del af Arabba og uden for selve byen. Faktisk er der blot ét hotel, som ligger lige i smørhullet mellem hele tre stolelifte, der bringer dig i hver sin retning. Hotellet er ski-in og ski-out, og jeg er vild med det. Laguscei Dolomites Mountain Hotel er det komplette navn, og vi havde fin halvpension og benyttede både pool, spa og saunaer.

Morgengry fra Laguscei Dolomites Mountain Hotel. Laguscei Dolomites Mountain Hotel ligger på vejen til Campolongo passet i den nedre del af Arabba-området. Passo Campolongo forbinder skimæssigt Arabba og Alta Badia. Landevejen løber mellem Arabba og Corvarra.

Hotel Laguscei ligger på vejen til Campolongo passet og som nævnt i den nedre del af Arabba-området. Passo Campolongo forbinder skimæssigt Arabba og Alta Badia. Landevejen, som blev bygget mellem 1889 og 1901, forbinder Arabba og Corvarra.

Vi har to afsted i uge 5 2024 og havde arrangeret det hele selv; fly, lejebil og booking af hotel. Det bliver hurtigt et par tusinde kroner dyrere end, hvis vi havde kunne finde et rejsebureau med Arabba som destination.

Med selvarrangement kan du så til gengæld rejse søndag – søndag. En stor fordel! Der er færre i lufthavnen og på vejene til og fra området om søndagen (end om lørdagen). Af de to weekenddage, så er søndag altid mere besøgt på pistene end lørdag, så at have rejsedag weekendens sidste dag, og ikke løbe på ski her, er god disponering.

Vi fløj på Bergamo. Hvis du kan finde fly til enten Bolzano eller Venedig lufthavne, er det tættere på og med billigere transit. To gange om dagen, lørdag og søndag, køres direkte shuttle busser fra disse lufthavne. Det er hele vejen til hotellets dør, og turen tager cirka to timer. Prisen er 90 euro tur/retur. Book hjemmefra.

Facts om Arabba

Sæsonen i Arabba er fra 5. december 2024 til 21. april 2025 (2. påskedag) Arabba holder ofte pisterne åbne to uger længere end Sella Ronda holdes åbent.

230.000 gæster på en vintersæson.
34 % italienere og 66 % udenlandske gæster heraf blot 0,7 % danskere.
3.000 sengepladser (hoteller og lejligheder)

Ski-in and ski-out.

Arabba er stadig en autentisk landsby med blot 200 indbyggere.
90 % af Arabbas indbyggere arbejder inden for skiturisme

Ladino er et lokalt sprog. Det tales i alle byer rundt om Sella plus Cortina d’Ampezzo Ladino er ikke et døende sprog, og det er undervisningssprog i grundskolen.

Ladino: Dolomites, italiensk: Dolomiti

Dolomiti Superski er som nævnt et af verdens største sammenhængende skiområder. Totalt er der i Dolomiti Superski 1.200 km pister og 460 skilifte fordelt på 12 separate områder.

Alle er tilgængelige med samme liftkort og med hver deres charme og tilstræbte kendetegn:

3 Zinnen: Betagende udsigt og på UNESCOs liste som verdens arv

Alpe Lusia/San Pellegrino: Fantastiske pister og traditionelle bjerghytter

Alta Badia: Gourmetmad og smukke landskaber

Arabba/Marmolada: Dolomitternes højeste top, autentisk landsby

Civetta: Favorit for familier og begyndere​

Cortina d’Ampezzo: Glamourøst, international atmosfære og fremragende skifaciliteter

Gitschberg Jochtal/Brixen: Blanding af traditionelle og moderne skiløb

Kronplatz (Plan de Corones): Moderne som altid i Italien med fuldstændigt velpræparede pister

San Martino di Castrozza/Passo Rolle: Smuk natur og familievenlige atmosfære

Val di Fassa/Carezza: Ideel for familier

Val di Fiemme/Obereggen: Populært og med varierede pister

Val Gardena/Seiser Alm: Fantastisk natur og bredt udvalg af pister

Forrige artikelSkirejse til Østrig: 3 x Gastein x 3 dage x alt godt
Næste artikelSkiudstyr: Varme og lette outdoor jakker fra Helly Hansen
Per Henrik Brask
Per Henrik Brask, ski- og cykelekspert. Alle skisteder har noget at byde ind med, og gennem egne erfaringer beskriver Per Henrik, hvilke gæster som får størst glæde af skiområdet. Der er en form for brugsanvisning til destinationen. Per Henrik er forfatter til foreløbig otte bøger om cykling og skiløb samt et utal af artikler.