Med 143 pistekilometer og 52 lifte det største skiområde i østrigske Zillertal

Tekst: Henrik V. Nørgaard
Foto: Zillertal Tourismus GmbH

Zillertal er beliggende 45 km Øst for Innsbruck i provinsen Tyrol i Østrig, og er en 47 km lang dal, der strækker sig fra Strass i Nord til Hintertux i Syd. Dalen har en lang skitradition og værket drives af ca. 33.500 indbyggere suppleret med tilrejsende arbejdskraft fra bl.a. nabolandet Ungarn.

Zillertal emmer af historie og stemning i Tyrol, men er også en dal, der i de seneste år har gennemgået en omfattende modernisering af liftanlæg og anden infrastruktur. En dal hvor mange danskere slår deres skisving og kommer igen og igen, og hvor skiområderne har de danske skirejsebureauers skimæssige bevågenhed og kommercielle interesse.

Togtransport er en potentiel mulighed
Destinationerne i Zillertal tilgås nemt med fly, tog, bus og bil. Faktisk har togtransport forbindelse fra Jenbach og dybt ind i Zillertal til Zell am Ziller og videre sydpå til Mayrhofen, hvor togene på Zillertalbahn har endestation. Togforbindelse i ligge- eller sovevogn udgår fra Hamburg i Tyskland med retning mod Innsbruck i Østrig, og Hamborg rækkes nemt fra danske jernbanestationer. Så tog er klart en potentiel mulighed for en afstressende transportform på vej mod skiferien, og til at ankomme veludhvilet til skidestinationen.

Mulighederne med fly er mangfoldige fra CPH, BLL og AAL til Innsbruck og Salzburg i Østrig samt til München i Tyskland. Shuttle services med bus og taxi tilbydes, ligesom der er et stort og varieret udbud af billeje.
Billister, der ønsker at gennemføre strækningen fra Danmark til Zillertal i firma- eller privatbil, må kigge frem til 1.100 km bilkørsel fra den Dansk-Tyske landegrænse, samt berede sig på ”stau” (kø) på motorvejsnettet i både Tyskland og Østrig som følge af trafiktæthed, vejarbejde og trafikuheld. Især i jule- og nytårsperioden samt i højsæsonen kan trafiksituationen udgøre en langvarig udfordring med betydelig stressfaktor under transporten til og fra skiferien, især hvis der er unge utålmodige børn på bilens bagsæde.

Varieret indkvartering
Opholdsmulighederne spænder fra store mange-stjernede hoteller til mere ydmyge indkvarteringer i mindre og små familieejede pensioner med få værelser samt i lejligheder. Prisniveauet for ophold er overkommeligt og uden for højtider og højsæson er der decideret gode tilbud at hente. Som tommelfingerregel er der billigere muligheder at finde jo længere man bevæger sig ind i dalen, d.v.s. dyrest i Zell am Ziller og billigst i Königsleiten, hvor sidstnævnte også byder på gode muligheder for grupper og skiklubber.

Zillertal Arena
Området udstråler ægte traditionel tyroler-stemning med charme og atmosfære. Skiområdet Zillertal Arena består af områderne i Zell am Ziller, Gerlos og Königsleiten.
Zell am Ziller skiterræn har højde 580-2.500 m.o.h. og er flere gange blevet prisbelønnet for bedste sikkerhed, hensigtsmæssige og vedligeholdte lifter, perfekt pistepleje og god service. Zell am Ziller er dermed et godt skisted med pister af varierende sværhedsgrad, men kan i spidsbelastningsperioder have sine udfordringer i relation til liftkapaciteten, selvom der i de seneste år er sket store forbedringer i liftsystemet, kan man fortsat støde ind i liftkøer.

Gerlos er kendetegnet ved at destinationen er særdeles familievenlig, og der er mange ruter, der er velegnet til familieskiløb, og dermed kan børnefamilier anbefales at holde skiferie i Gerlos.
Zillertal er pga. dalens lave beliggenhed ikke en speciel ”venlig” dal for langrendsløbere, men da netop Gerlos skiområdet er beliggende 1.300-2.264 m.o.h., er Gerlos snesikker. Gerlos besøges derfor af mange langrendsløbere, der søger til den smukke natur på deres skiferie. Således er det ikke nødvendigvis antallet af løjpekilometer, men snarere oplevelserne under en langrendstur i området, der tiltrækker langrendsløbere til at holde skiferie i Gerlos.

Königsleiten er den højest beliggende af de tre byer, og i 1.600-2.315 m.o.h. det mest snesikre af de tre skiområder, normalt snesikkert fra november til maj. Området er profileret med sine lette selvtillidspister oppe i skiterrænet, men har mere svære nedkørsler det sidste stykke ned mod byen, især om eftermiddagen, hvor sneen er opkørt. Destinationen henvender sig primært til børnefamilier, grupper og skiklubber, der er under udvikling fra begyndere over let øvede mod øvede skiløbere, men eksperter vil nok nærmest kede sig på pisterne i Königsleiten. Det skal dog i denne sammenhæng nævnes at både Gerlos og Königsleiten byder på nogle gode off-piste muligheder.
Gerlosplatte eller Krimml må ikke glemmes som et besøg værdigt. Med lift forbundet med Königsleiten, men med beliggenhed på en Nordvendt bjergside særdeles snesikkert, og dermed med natulig sne, der bliver liggende længe. Der er ikke mange mennesker på pisterne og området er dermed velegnet til porttræning og skiskole.

Tips
Samspillet mellem lifter og pister er bedst i retning fra Zell am Ziller mod Königsleiten, hvilket bl.a. skyldes at der er en lang transportlift på tilbagevejen fra Gerlos til Zell am Ziller, som kan være en kold fornøjelse, især om eftermiddagen når solen står under bjergkammen. Det kan derfor overvejes at afslutte dagens skiløb i Königsleiten eller Gerlos og tage skibussen tilbage til opholdsstedet.
I Zillertal findes 35 forskellige skibuslinjer og der er halvtimesdrift på togbanen. Liftkortet gælder til alle skibusser og til togene på Zillertalbahn (dog ikke afgangene med veterantog).
I arenaen findes en rutsjebane på 1.450 meters længde – den er sjov for de større børn og mindre børn i følge med en voksen.
Zillertal har 14 kælkebaner med 45 km nedkørsler.
For de mere modige er der et stort paragliding program i dalen, et af de største udbud i Europa, hvor man i tandemspring kan få lejlighed til at se dalen fra oven.

Naboskiområderne ved Mayrhofen og Kaltenbach
Mod Syd fra Zell am Ziller ligger det næste skiområde, der udgår fra byerne Mayrhofen og Hippach, der nemmest og med kortest tidsforbrug tilgås med Horbergbahn uden for Hippach. Skiområdet på bjergene Penken, Rastkogel og Eggalm byder på 136 km pister, gode offpiste muligheder og en snowpark, Vans Penken Park med 6 områder, der har mange unge besøgende. Skiområdet kan også tilgås fra byen Finkenberg, der ligger længere inde i dalen. Skiløbet er afvekslende, men er gennemgående for begyndere til øvede, der kan komme rundt alle steder. Kun en enkelt piste skiller bukkene fra fårene; Harikiri med en hældning på indtil 78 % – det er vel nok den stejleste piste indtegnet på et pistekort i Østrig. Trofæjægere kan købe en t-shirt med teksten ”I survived Harikiri” ved liftstationernes kasse.

Mod Nord med skibus eller tog fra Zell am Ziller udgår skiløbet fra byen Kaltenbach, hvor liften fører op i Hochzillertal området, og hvor der er videre sammenhæng til Hochfügen området. Der er lifter og nedkørslen med lange stræk og god hældning. For early birds er der mulighed for morgenskiløb – inden pisterne bliver opkørt af andre skiløbere – første lift kører kl. 0730 i hele sæsonen. Det er et af de skiområder man nødvendigvis bør prøve på en uges skiferie i Zillertal.

Gletcher dækning med snegaranti
Hintertux gletcheren sikrer snesikkerhed, og det er faktisk muligt at løbe på ski året rundt i Zillertal. Skibussen Green Line fører til og fra dalstationen i Hintertux, hvor der gennem adskillige udbygninger findes et af Alpernes mest effektive og vejrbestandige liftanlæg, der fører op til bjergtinderne i mere end 3.000 meters højde. 8 lifter giver mulighed for skiløb på 60 km pister.
Gletcheren er hele dalens snegaranti, og den har åbent 365 dage om året. Kendt for sine gode sneforhold og som stedet, hvor danske skiinstruktører bliver uddannet. Bagsiden af medaljen til Hintertux er lange liftkøer, når sneen er sparsom i de andre af dalens skiområder, men liftkapaciteten er gennem de seneste år blevet forøget markant.
I snevejr, skyer eller tåge er det svært at navigere i skiterrænet, der er nøgent for bevoksning og dermed ingen konturer har. I klart vejr findes derimod et fantastisk vue fra udsigtsplatformen på toppen af Gefroene Wand over det omkringliggende alpeområde – i Sydlig retning rækkende til den Nordlige del af Italien.
Vel nede på dalstationen igen findes i Hohenhaus Tenne det livligste afterskisted i Zillertal, men i gode venners lag, og i højt humør, kan det være svært at nå den sidste skibus hjem til de lavereliggende destinationer.

Rejseøkonomi
Transporten er med de fleksible muligheder for at anvende fly, tog, bus og bil en variabel udgift, som de rejsende kan sammensætte ud fra behov og pengepung. Det kan gøres enten billigt eller dyrt.
Med dalens 50.000 senge er det næste altid til at finde en passende indkvartering til en fornuftig pris. Med spændet fra 5-stjernede wellness hoteller til ydmyge lejligheder, er der noget for enhver smag og pengepung. Priserne bærer ikke præg af at være skudt i vejret, der er hverken tillæg for at være fashionabelt eller snobbet. Liftkortet er til gengæld ikke billigt, men der er også tale om et stort skiområde med mange driftsomkostninger, bl.a. til det omfattende kunstsne anlæg, der dækker knap 75 % af alle pister, samt til en prisanerkendt pistepleje med pisten bully’s.
Et 6-dages Zillertal Superskipas med adgang til i alt 515 pistekilometer og 179 lifte koster 249 EUR for voksne, 199 EUR for ungdom og 112 EUR for børn.
Priserne på grupperejser til Zillertal er blandt østrigs billigste, hvilket flere danske uddannelsesinstitutioner og skiklubber gennem årene har benyttet sig af.

SKIAVISENs samlede vurdering
SKIAVISEN kan anbefale Zillertal til skiløbere, der gerne vil have nye oplevelser hver dag på en skiferie. Omvendt er Zillertal også velegnet til livsnydere, der vil geare ned og slappe af med andre aktiviteter som f.eks. wellness, vandring, skøjteløb, curling, kultur, teater og biograf kombineret med indtagelse af god mad og drikke.
Transportmulighederne fra Danmark er mangfoldige og kan tilfredsstille de fleste danske rejsende. Med søgen mellem rejsebureauernes tilbud og søgen på indkvarteringspriser på booking portalerne kan der findes et prisbilligt ophold, og omkostningerne på stedet er absolut rimelige. Eneste omkostning, der stikker lidt op i totalprisen for en skiferie, er de forholdsvis dyre liftkortpriser, men der er tale om et liftkort, der giver adgang til alle lifter og pister i Zillertal samt til skibusser og tog.
De fire store skiområder i Zillertal er ikke sammenhængende, og transport mellem de fire store skiområder i skibus, tog eller privatbil er derfor nødvendig for at få fuld valuta for det forholdsvis dyre liftkort til hele Zillertal.

Afslutningsvis skal det nævnes, at Zillertal i denne skisæson 2017/18 har haft og fortsat har et historisk stort snefald, hvilket medfører det bedste snedække i de seneste 10 skisæsonen. Måske netop det tungtvejende argument – der skal til – for at afprøve Zillertal Arena og de omkringliggende skiområder inden for de kommende uger i indeværende skisæson.

Fakta om Zillertal
Skiterrænnets højde 630 – 3.250 m.o.h
Piste areal 1.485 hektarer (som arealet af Monaco)

Pistekilometer      515 km
– BLÅ pister         170 km
– RØDE pister      264 km
– SORTE pister      42 km
– Skiruter             34 km
– Parkruter             5 km

Snowparks                  7
Permanente portbaner 8
Kunstsneanlæg På 74,5 % af pisterne

Snegaranti på Hintertux Gletcheren 365 dage om året

Liftkapacitet 179 lifte / 316.190 personer/time                                                        Restauranter og hytter i skiterrænnet 80

Forrige artikelSalzburger Saalachtal: Småt, men godt
Næste artikelSalzburger Saalachtal: Kælk og Kaiserschmarrn