Denne sæson er måske den, hvor der er foretaget flest investeringer op til. Nogensinde. Et par særlige dansker-relevante er beskrevet her.
For første gang i 30 år åbner et helt nyt skiområde i Sverige. Også i Sverige er der denne sæson åbnet en spritny lufthavn med direkte fly fra både Ålborg og Kastrup. Østrig fortsætter med massive investeringer, og områder, med budgetter på plus 50 millioner euro til nye lifte, er to cifret. Formålet er at øge liftkapaciteten og at binde områder sammen, så du får flere pister uden at skulle tage skiene af og begive dig ind i en skibus.
Italien og Frankrig styrer deres udbygninger og investeringer i lidt mere adstadigt tempo, mens Schweiz, når økonomien lægges til grund for at vurdere udbygningerne størrelse, særligt på visse destinationer ikke står tilbage for nogen.
Idre Himmelfjäll helt ny destination
Idre Himmelfjäll er navnet på Sveriges nye skiområde. Det ligger i Dalarna, tæt på Idre Fjäll, og byggeriet begyndte for mindre end halvandet år siden. Den 1. august 2018 blev byggeriet af det nye Idre Himmelfjäll således sat i gang, og der er siden investeret omkring 1,7 milliarder svenske kroner totalt i skianlægget.
Nok har det kun taget et års tid at bygge hele skiområdet. Der har til gengæld været planlagt i 30 år. Idre Himmelfjäll åbner 17. december 2019 med 8 lifter og 18 pister (grønne, blå og røde). Største faldhøjde på er på 323 meter og længste piste 3,2 km. Fremtidsambitionen er stor, og området planlægges at få op til 50 pister og have en sengekapacitet på 20.000.
Scandinavian Mountains Airport
Klos op ad Sälen i Sverige er der anlagt og åbnet en lille lufthavn. Scandinavian Mountains Airport beflyves af SAS til og fra London, København og Aalborg. Flyvetiden er cirka to timer fra Danmark, og fra lufthavnen tager det henholdsvis 25 og 40 minutters at køre til Sälen og norske Trysil.
Skistar udvikler, sælger og driver skisportssteder i Sverige, Norge og Østrig, og det er netop to af Skistars destinationer – Sälen og Trysil – den nye lufthavn gør det let at rejse til og fra. Den stærke danske krone, det trods alt stærkere pund over for den svenske krone og en lufthavn dedikeret til skiturisme vil utvivlsomt hjælpe godt på vej til en velbesøgt sæson. Det er især familiesegmentet, der er Skistars målgruppe.
Schladming, Østrig
Er en lift gammel, og udtjent, når den er syv år? Normalt ikke. I Schladming ser de anderledes på det. Væk er en lift bygget 2012 og denne sæson erstattet af en helt ny lift, der går direkte fra byen. Planet Planai er navnet, og den øger liftkapaciteten med 50 % og løfter på 10 minutter mere end 1.000 højdemeter. Denne investering var mere af nødvendighed end af lyst. Der var simpelthen uacceptabel ventetid og køkaos i højsæsonen.
Hochsölden, Østrig
I Ötz-dalen, på et plateau oppe over Sölden, ligger det lille, eksklusive Hochsölden. Hotelbyen ligger 2.090 meter over havets overflade midt i Sölden-området.
Den gamle Rotkoglbahn (to stolelift), som blev bygget i 1969, er erstattet af en moderne kabinelift med kapacitet på 1.330 personer i timen, når alle 23 kabiner fyldes op med hver ti personer. Kabineliften er lavet, så gulvet i liften er plant med gulvet på stationen. Sikkerhed og lettere adgang er formålet.
Det tager mindre end seks minutter fra stoleliftstationen i dalen til Giggijoch. Ved toppen er der både børnepister og et fint udvalg af restauranter, som nu kan besøges uden ski. Halvvejsstation, er der stadig, og her liggere populære restaurant Sonnblick, som har en fantastisk panoramaterrasse.
Kaprun – Maiskogel – Kitzsteinhorn, Østrig
Det nærmest revolutionerende med de nye liftforbindelser fra Kaprun, først op ad Maiskogel, derfra til Langwiedboden og så til hjertet af Kitzsteinhorn gletsjerskiområdet er, at disse nye lifte binder området sammen nu med adgang til hele 408 sammenhængende piste-kilometer. Særligt to lifte skal i denne forbindelse nævnes. Det er zellamseeXpress og K-onnection.
Før havde man 270 km pister i Skicircus, Kitzsteinhorn havde 61 km pister og Zell am See Schmitten havde 77 km pister. Disse er fra denne sæson bundet sammen af nye lifter, og dermed får vi adgang til 408 km pister på et liftkort; Ski Alpin Card.
Ischgl, Østrig og Samnaun, Schweiz
Velkendte 239 km pister og to vigtige nye lifte, Velilleck F1 og Visnitz N2, venter os denne sæson. De to lifte er tidligere omtalt i Skiavisen. Velilleck F1 er en seks personer stolelift, som erstatter en tosædede lift fra 1978. Den nye lift, som er områdets hurtigste, kører fra bund til top på seks minutter.
Når du skal retur til Ischgl fra naboområdet, Samnaun i Schweiz, er der også en ny lift med det mundrette navn Visnitz N2. Den slutter i 2.633 meter på grænsen til Østrig. Bredere sæder med varme, vindskærme samt en støj- og vibrationsfri kørsel er nogle af fordelene ved den nye lift. Ydermere er antallet af sæder fordoblet fra fire til otte. Samlede pris beløber sig til 80 millioner kroner.
Zermatt, Schweiz
Det er lidt forkert at nævne denne lift som ny. Matterhorn Glacier Ride blev indviet sidste sæson. Nok er den derfor ikke ny-ny – til gengæld er den spektakulær.
Liftkapaciteten er 2.000 personer i timen, og den kører på ni minutter til Klein Matterhorn 365 dage om året. Det er verdens højeste 3S kabelbane/lift, og den ender i Europas højeste liftstation i 3.883 meter. Den gamle Klein Matterhorn-lift, der er en gondollift (2 x 100 personer), og som blev taget i brug i 1979, fortsætter i drift. Liften har altid været et af Zermatts største trækplastre sammen med Gornergrat-jernbanen. I 2018 tog mere end 400.000 en tur til toppen – det svarer til omkring 20 % af alle Zermatts turister.
Og så lige for at sætte det hele i perspektiv. Det har kostet 52 millioner CHF at bygge og anlægge den nye lift. Det er mere end 350 millioner danske kroner. For én lift!
Hvad er en 3S-lift?
3S refererer til, at der er tre kabler. Det er et system, der kombinerer det bedste fra en kabinelift med de fordele, en gondollift har. En kabinelift kører på et og samme kabel. Den arm, som bærer kabinen, griber om ét og samme kabel. Det er det kabel, som både bærer kabinerne og trækker dem op (og ned igen). Rundt og rundt. Princippet er ens for træklifte, stolelifte og kabinelifte. Et kabel kører rundt og på det griber en arm (som altså bærer fx en stol eller en kabine).
En gondollift er anderledes. Her kører kablet ikke rundt men op og ned. Normalt kører hjul på gondolens arm på et eller to glidekabler, og så er der ét kabel, som trækker gondolen op. En gondolbane har blot to (store) kabiner.
3S er anderledes. Det er en kombination af kabineliften og gondolbanen. En 3S-lift har to støttekabler. Disse er fastgjort og forankret i dalen og på bjergstationen (som gondolen). To støttekabler giver større stabilitet, når det blæser, samtidig øges passagerkapacitet (to kabler kan bære mere end ét) og giver ydermere mulighed for at køre kabinerne med højere hastighed. Præcis som vi kender det fra gondolbanen. Men det nye med en 3S-lift er, at der er mange kabiner (modsat gondolbanens blot to), og at kabinerne hægter sig på og trækkes op med det tredje kabel.
Matterhorn Glacier Ride har maksimal hastighed på 7,5 meter i sekundet og kan transportere op til 2.000 personer i timen. Den maksimale højde for kabinerne er 198 meter over jorden. Der er tre støttårne, og det største spænd mellem dem er præcist 2.732 meter. Der er efter sigende foreløbig kun femten 3S kabelbaner i hele verden (med prisen i betragtning er det næppe underligt). Matterhorn Glacier Ride overgår alle i højde over havet, længden af spændet mellem støttetårnene med meget mere.